Miloš Forman |
Po studiích na FAMU pracuje v televizi, ještě dříve však spolupracoval s Martinem Fričem, známým prvorepublikovým režisérem. Jeho pečlivá práce začala nést první úspěchy. Nebyl „pouze jen“ režisérem, scénáristou a profesorem, ale v roce 1954 hrál ve filmu Stříbrný vítr, dále i ve filmu Dědeček automobil (1957), Hořkost (1986), New Year's Day (1989) a Rabín, kněz a krásná blondýnka (2000).
Filmová tvorbaNa plátna kin se dostává roku 1963 film Černý Petr, který režíroval, a ke kterému napsal hudbu Jiří Šlitr. V zahraničí se mu dostává mnoha ocenění. V hlavě se mu však rodí film s konečným názvem Lásky jedné plavovlásky (1965) a byl nominován na Oscara a na Zlatý glób, jehož kameramanem byl již Miroslav Ondříček, který je „dvorním“ kameramanem Miloše Formana. Film Hoří, má panenko (1967) byl opět nominován na Oscara, ale tehdejší režim v roce 1968 ho zakázal. Jeho debut však byl film Konkurs.Po bratrské pomoci vojsk Varšavské smlouvy chránit socializmus odchází v roce 1968 z Československa do USA. Taking Off je jeho americkou prvotinou (jedná se vlastně o předělávku filmu Konkurs) a byl v Americe propadákem. Na mysli však neklesá a natáčí film Přelet nad kukaččím hnízdem a film získává hned pět Oscarů a čtyřmi Zlatými glóby (M. F. obdržel Oscara za režii). Jeho příspěvkem do filmu, který se zabývá Olympiádou v Mnichově, byla reportáž o desetiboji. Následují filmy Hair a Regtime. ![]() Goyovy přízraky (2006), kde předvedli svůj výkon v hlavních rolích Javier Bardemem a Natalie Portman, jsou zatím jeho posledním světově známým filmem. Autor: Natálie Růžičková |